De nieuwe vierweg zijladers DQ 45-X van Hubtex heeft een bijzonder lage emissie en is zeer stil. De stille turbomotor met emissiereductie is het belangrijkste onderdeel dat dankzij zijn intelligente voertuigbesturing met laag energieverbruik overtuigt. Met zijn aandrijving op alle wielen en de volrubber banden is het onder de vierweg zijladers de expert voor buitengebruik en geschikt voor onverhard terrein. Meer comfort in de cabine en eenvoudiger uit te voeren onderhoud zijn bijkomende nieuwe features die Hubtex heeft gebruikt om deze voertuigserie te optimaliseren.
De DQ 45-X van Hubtex wordt ingezet als universele machine voor de handling en transport van lange goederen en pallets met een draagvermogen van maximaal 4,5 ton, bijvoorbeeld voor laden en lossen van vrachtwagens, in smalle gangpaden of in een blokmagazijn. Ook op onverhard terrein is het voertuig dankzij de elastische banden en aandrijving op alle wielen ideaal voor buitengebruik. Met de vierwegbesturing van Hubtex is bovendien een kleine draaicirkel mogelijk en is de omschakeltijd van lengte- naar dwarsrijden en omgekeerd gering. De DQ 45-X beschikt bovendien over een stabilisatie-hulpsysteem voor een verbeterde wendbaarheid en stil transport tijdens goederenoverslag. Het voorkomt ongewenste schokbewegingen bij abrupte remhandelingen en activeert automatisch de parkeerrem tijdens wisselingen van de richting en als het voertuig stilstaat. Verder is het systeem vooral geoptimaliseerd op het gebied van stabiliteit bij lengterijden en het nemen van bochten.
Turbomotor: dankzij energie-efficiëntie veel vermogen
Er kan afhankelijk van de werkvereisten een keuze worden gemaakt uit drie verschillende rijmodi; Eco, Sensitive en Speed. Het lage energieverbruik zorgt ervoor dat de emissie verder is verlaagd. Een fabriekstest toont aan dat het verbruik van 6 liter brandstof van het oude model ten opzichte van het nieuwe model is gereduceerd tot 4,8 liter per bedrijfsuur. Bovendien staat het load sensing-systeem garant voor een economische rijstijl. Dankzij de automatische toerentalverhoging krijgt het hydraulisch systeem precies de vereiste hoeveelheid energie. De stille turbomotor met gereduceerde emissie van fabrikant Hatz vormt het hart van de DQ 45-X. Het beschikt over een oxidatiekatalysator en dieselpartikelfilter waardoor het voldoet aan de emissienormen van EPA Tier 4 final en EURO stage 5. Vergeleken met de oude motor zijn de emissies met zo'n 30 % gereduceerd. Er wordt gebruik gemaakt van een zeer compacte motor met een maximaal vermogen van 42 kW.
De bestuurder krijgt een optimaal ingericht cabine
Aan de buitenkant heeft het voertuig een kleine facelift ondergaan. De echte veranderingen aan de nieuwe generatie van de DQ 45-X hebben in de cabine plaatsgevonden. De laatste generatie DQ-X uit 2016 onderscheidde zich al op het gebied van transport en verlading met zijn zeer ergonomische cabine en het best verkrijgbare zicht rondom. Bij de laatste ontwikkeling zijn de features op het gebied van ruimte, zicht en comfort verbeterd. Een solide deur van volledig glas met schuifraam in combinatie met een vrijhefmast en het compacte vorkenbord geven een grote verbetering op het vrije zicht. Dankzij de verminderde reflecties in de ramen wordt de bestuurder tijdens zijn werkzaamheden minder door spiegelingen belemmerd. Door optimalisatie van de cabinestijl linksachter heeft Hubtex bovendien de dodehoek bij achteruitrijden verder verkleind.
Tot de standaarduitrusting van de DQ 45-X behoort nu ook een groter display, dat naast weergave van de belangrijkste bedrijfstoestanden ook over een touchscreen beschikt. Het is daardoor eenvoudiger te bedienen en kan bovendien als monitor voor een camera worden gebruikt. Behalve een verlaagd geluidsniveau zorgt ook de geoptimaliseerde verwarming voor comfort voor de bestuurder. De verwarming is nu uitgevoerd met geïsoleerde buizen en voorzien van een ventilatiefunctie. Nu is de nieuwste generatie DQ 45-X nog beter uitgerust voor gebruik in weer en wind.